Genieten van rust en natuur in Khao Sok National Park

25 februari 2018 - Khao Sok National Park, Thailand

Voor ons gevoel zijn we nu echt onderweg. Na een airconditioned taxirit van een uur naar Phuket Town en anderhalf uur wachten op het busstation aldaar startte een plakkerige busrit naar Khao Sok. De bus straalde vergane glorie uit en met de airco was het niet al te best gesteld… Onderweg veranderde het uitzicht langzaam van allerlei commerciële uitbaters naar steeds meer groene heuvels: prachtig! Het busstation in Khao Sok was niet meer dan een overdekte bushalte waar we hartelijk werden ontvangen. Een vriendelijke Thaise vrouw vertelde ons dat er over 10 minuutjes een gratis taxi naar ons hotel zou komen. Tijdens het wachten speelden de jongens kiekeboe met haar dochtertje en proefden we van de aangeboden broodjes pao. De taxi bleek een pick-up met een afdakje en was prima. Ook bij het hotel werden we vriendelijk ontvangen. De Thai zijn daar echt heel goed in. :-) Onze kamer is een eenvoudig en schoon huisje op palen, gelegen op een oude palmplantage: idyllisch en heerlijk rustig. Helaas geen airco, maar we wennen steeds meer aan het klimaat en de temperatuur (overdag 33-35 en ’s nachts 20-22 graden). De twee ventilatoren helpen daar natuurlijk ook bij. Tot onze verbazing treffen we ook hier geen klamboe’s of ophangmogelijkheden voor onze eigen klamboe’s. Alle ramen en de deur zijn voorzien van goede horren en daar doen we het mee.

2018-02-21 10.03.53 blog khao sok 2018-02-21 10.08.31 blog khao sok 2018-02-21 15.18.15 blog khao sok 2018-02-21 15.27.41 blog khao sok IMG_0687 blog khao sok

Op dag 2 gaan we op onderzoek uit in het nationaal park. We gaan zonder gids, zodat we het tempo aan Joep’s mogelijkheden kunnen aanpassen. We hadden van anderen te horen gekregen dat het prima zonder gids te doen was. Dit bleek ook zo te zijn. De wandelpaden zijn duidelijk aangegeven. We waren nog maar net onderweg of we werden al getrakteerd: een hele groep makaken zat op en naast het pad! Zo leuk om de kleintjes te zien spelen, de moeders op hun kinderen te zien letten en de grote baas die waakt over de hele groep en de toeristen op afstand houdt. Later zien we nog verschillende hagedissen, vissen, bloedzuigers en een wegvliegende vogel. Niet alleen de fauna maakt indruk, maar zeker ook de flora. Vooral de enorme bamboestengels waar we tussendoor lopen! Wat volgens de bordjes door moet gaan voor watervallen, valt met ons Alpen- en Pyreneeën-perspectief erg tegen. Het zijn mooie stroomversnellingen, maar we zitten ook in de droge tijd. Voor de rest is de tocht een cadeautje. Wel zweten we ons helemaal te pletter (daar kan de sauna niet tegenop kan ik je vertellen) en is Joep net voor het einde bekaf. Met wat steun en aanmoediging redt hij het terug naar ons fijne huisje. Aan het einde van de middag maken we onze 3e tropische regenbui mee. Of eigenlijk buien. Tussendoor lopen we gauw naar een Italiaans restaurantje voor een heerlijke Westerse pizza. De stroom valt overal uit, maar zij en wij maken er het beste van. De pizza is heerlijk en even later is er ook weer stroom.

2018-02-23 11.24.13 blog khao sok 2018-02-23 11.41.35 blog khao sok 2018-02-23 11.42.45 blog khao sok 2018-02-23 12.33.18 blog khao sok 2018-02-23 13.18.46 blog khao sok 2018-02-23 13.30.55 blog khao sok

De dag erna nemen we een welverdiende rustdag. We slapen uit, genieten van een ‘late breakfast’ en chillen in ons huisje en op de veranda. Het is alleen al genieten van de oerwoudgeluiden om ons heen. Vooral in de schemer is er van alles te horen aan vogelgeluiden en apengeroep, maar ook overdag is er een variatie aan geluid, waar we in NL nog wel eens een youtube-zoekopdracht aan waagden om de kids lekker te kunnen laten inslapen. Ook vandaag wordt er schoolwerk gedaan. De zithouding is niet ideaal voor de schrijfoefeningen van de ergotherapeute, maar de locatie is een plaatje waard. Naast de werkboekjes van school, oefenen de jongens ook met allerlei apps. Dat is zo leuk, dat voelt helemaal niet als school, haha. De rekenblobs zijn momenteel favoriet.

IMG_0712 blog khao sok

’s Avonds gaan we opnieuw het park in voor een tocht in het donker. Deze keer wel met gids. We krijgen allevier een koplamp op ons hoofd en gaan op weg. We zijn niet de enigen die zo in het park rondlopen, maar op een paar ontmoetingen na voelt het park als voor ons alleen. Zeker als we de geluiden van een dorpsfeest achter ons laten. We zien van alles. Hele grote wandelende takken in een boom, twee nachtactieve giftige slangen (één kruipend in een stam naast het pad en de ander vlak naast het pad op jacht), een slapende groene slang hoog in de boom boven ons, verschillende giftige spinnen (waaronder de tarantula), padden en kikkers, nachtvlinders (eentje had zich stevig aan Rens’ bloes vastgehecht), hagedissen, vuurvliegjes, een heel schattig slapend vogeltje en de gids meende een ‘marble cat’ te zien, maar die hebben wij helaas gemist… Het was best spannend vond iedereen behalve Rens. :-) Maar bovenal hebben we genoten van deze tocht in het donker.

2018-02-24 20.07.07 blog khao sok 2018-02-24 20.32.41 blog khao sok

De volgende dag hoeven we onszelf minder in het zweet te werken. We gaan een uurtje met twee kano’s en gidsen de rivier op. Vanuit dit perspectief ziet de wereld er weer anders en opnieuw prachtig uit. We zien de zwart-gele slang van de avond ervoor op meerdere plaatsen op een tak boven het water liggen slapen. Dat is handig, want dan kan hij zich ’s avonds zo laten vallen om op jacht te gaan (slik, vaar er maar niet precies onderdoor alstublieft). Ook zien we een slapende python en een zwemmende slang. Verder zijn er continu schrijvertjes/schaatsenrijders (Thaise variant) op het water om ons heen, evenals verschillende libellen, waterjuffers en vlinders. Onderweg stuitten we tot twee keer toe op een groepje apen (makaken), we zien zelfs één van de apen een bad in het water nemen. Tijdens een pauze durven de jongens in het water ook zelf verkoeling te zoeken. Wij houden het bij koele voeten. Weer in de kano spot de gids in de verte een slapende varaan op een tak en wijst hij ons op een mega-bijennest aan de rotswand. En last but not least zien we vanaf het water zoals gehoopt veel meer mooi gekleurde vogels. Het was een traktatie deze vaartocht! Morgen vervolgen we onze reis door Thailand en gaan we per nachtbus op weg naar Bangkok.

2018-02-25 11.27.25 blog khao sok 2018-02-25 10.20.13 blog khao sok 2018-02-25 10.29.20 blog khao sok 2018-02-25 10.39.05 blog khao sok 2018-02-25 10.48.30 blog khao sok 2018-02-25 11.41.11 blog khao sok 2018-02-25 11.49.31 blog khao sok

La-khon (‘doei’ in het Thais)

P.S. Je kunt je door een druk op de knop aanmelden voor onze mailinglist. Dan krijg je een mailtje als wij een nieuw bericht plaatsen. Verder geen reclame van reislogger of zo.

1. Roine:
    25 februari 2018
    Klinkt geweldig allemaal, wat fijn en bijzonder om dit samen te kunnen doen!! Geniet er van!! X Roine
  2. Yvonne:
    25 februari 2018
    Elke keer weer leuk en boeiend om jullie verhalen te lezen. Heb ontzettend veel bewondering voor het feit dat jullie de stap genomen hebben en jullie droom laten uitkomen.En wat moet het alleen al bijzonder zijn om dit als gezin samen te doen! Een onvergetelijke ervaring. Ik wens jullie nog vele mooie, leuke en bijzondere momenten toe. Het is jullie van harte gegund! Liefs Yvonne
  3. Sander Esmeralda Nolan en Ian:
    25 februari 2018
    Super leuk! Zo kunnen we mee genieten van al dat moois!
  4. Nelleke:
    25 februari 2018
    Gaaf om alles te lezen Vicky! Super dat jullie dit kunnen doen! Met een Klein beetje jaloezie wens ik jullie veel avonturen en plezier toe!!!
    Liefs Nelleke
  5. Astrid:
    25 februari 2018
    Wauw, wat jullie nu al hebben meegemaakt! Geniet ervan! Groetjes uit Nijmegen!
  6. Ron Dijkstra:
    25 februari 2018
    Gaaf hoor. Hou jullie in de gaten hoor.. enjoy.......
  7. Brenda:
    25 februari 2018
    Heel vet en eng dat jullie het leuk gedaan hebben 😎😎😎😎😎😃😃😃😃😃😃😅😅😅😅😅😅😥😥😥😥!!!!!!!!!!!!!!!!!
  8. Thirza:
    25 februari 2018
    Wauw wat leuk om jullie verhalen te lezen zeg en jaloers het wordt bij ons -8 graden Celsius OMG Haha veel plezier nog!!!😜👍🏻👍🏻
  9. Mirjam:
    25 februari 2018
    Wauw vinkt echt geweldig om te zien en te lezen. Eigenlijk zouden meer mensen hun droom moeten volgen.maar ja wij zijn maar watjes jullie doen het gewoon tof hoor. Ik hou jullie in de gaten en geniet mee. Groetjes van ons, en speciaal van marwin en neraja aan joep en rens
  10. Chantal Boekdrukker:
    26 februari 2018
    Grappig ik ben 14 febr terug gekomen uit Thailand! Wat heerlijk om te lezen dat jullie je droom aan het reizen zijn! Ik wacht vol plezier op jullie volgende verslag.
    Ps die pick ups met dak die hebben ze heel veel. Ook wel taxi genoemd. ( vaak zijn die maar 10 bath altijd!. En ze proberen als je na de rit vraagt wat kost het, heel veel meer te laten betalen soms wel 500 bath)
    Anders dan de Tuc tuc maar die kom je in Bankok ook genoeg tegen.(vraag aan lokale wat ritjes kosten ongeveer) De Sky train is daar ook een aanrader om te nemen want het is daar bijna altijd erg druk met files door de stad heen.
  11. Antonette:
    26 februari 2018
    Wat geweldig om zo jullie prachtige reis te volgen.
  12. A.Michels:
    26 februari 2018
    Wat geweldig de verslagen en foto's, wij wensen jullie nog een prachtige reis om zo leef je droom te uit te laten komen. Heel veel groetjes Toon en Anny Michels.
  13. Simone:
    26 februari 2018
    De ergo vindt de zithouding prima op de prachtige veranda ;) Goed bezig Joep & leuke hoed. Leuk om te lezen wat jullie beleven!
  14. Theo en rikie:
    26 februari 2018
    super mooie foto,s en meen mooi verhaal heel veel groetjes